Välj din butik

Köpvillkor

Priser och betalning

Priserna på elda.se och eldabutiken.se uppdateras i realtid men vi reserverar oss för eventuella felskrivningar. Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor framgår i kundvagnen beroende på valt betalningssätt.

Fraktvillkor anges i kundvagnen beroende på valt fraktsätt. Vid beställning till en av våra butiker sker betalning till den valda butiken vid uthämtning av beställningen, och butikens betal- och köpvillkor gäller (handpenning kan krävas innan varan beställs).

Ångerrätt

Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara eller en vara som har fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information om den.

Du har inte ångerrätt om:

  • Tjänsten har påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke.
  • Priset är beroende av finansmarknadens svängningar (t.ex. aktier).
  • Varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas (t.ex. livsmedel, hygienprodukter eller varor med bruten försegling).

När du utnyttjar din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du mottog den. Du får inte använda varan, men du får försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller försvinner på grund av vårdslös hantering förlorar du din ångerrätt.

Garantier och service

Som konsument ska du alltid vända dig till butiken där du handlat varan om du behöver service eller har tekniska frågor. Vid garantiservice tillämpar vi gällande svensk konsumentlagstiftning.

Normalt gäller:

  • 2 års garanti.
  • 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Garantin gäller inte slitagedelar om inte annat anges. Vissa produkter kan ha utökad garantitid enligt tillverkaren. Vid garantiärenden måste kvitto alltid kunna uppvisas.

Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja avtalet gentemot dig.

Du har enligt GDPR rätt att begära information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära att de rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post på info@eldabutiken.se

Leveranser

Leveranstiden meddelas av vald butik efter att du lagt din order. Leveranstiden är preliminär och kan påverkas av faktorer utanför Eldas kontroll. Vid väsentlig försening har du rätt att häva köpet om förseningen inte kan accepteras av dig som kund.

För produkt som inte hämtas ut inom en månad har Butiken rätt till betalning enligt avtalet jämte tillkommande merkostnader.

Returer

Returer på grund av ånger sker på kundens egen bekostnad. En eventuell returavgift för att returnera varan till leverantören kan debiteras dig som kund.

Vid retur på grund av defekt vara:

  • Om felet inte kan åtgärdas på plats och inte orsakats av dig som kund bekostar butiken returkostnaden.

Återbtalningsskyldighet

Om du utnyttjar din ångerrätt ska vi snarast, dock senast inom 30 dagar från den dag då vi mottagit varan eller meddelandet om ångrat köp, återbetala det du betalat för varan.

Vi betalar även tillbaka den ursprungliga fraktkostnaden (för leverans till dig), men du får själv stå för returkostnaden när du skickar tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för ersättningsvaror.

Tvistlösning

Vid tvist har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning. Du kan även använda EU:s gemensamma tvistlösningsplattform: http://ec.europa.eu/odr